Cele edukacyjne:
· Doskonalenie umiejętności uczniów zakresie: pisania i wysyłania listów , pocztówek; posługiwania się telefonem oraz pieniędzmi; korzystania ze źródeł informacji (encyklopedie , przewodniki, programy multimedialne, Internet); czytania mapy; właściwego zachowania się uczniów różnych sytuacjach.
· Zaznajomienie uczniów z najważniejszymi obiektami i zabytkami regionu Kotliny Kłodzkiej.
· Uświadomienie roli człowieka w działaniach na rzecz ochrony środowiska.
· Kształcenie właściwych postaw proekologicznych.
· Zdobycie umiejętności prowadzenia obserwacji w okolicy.
· Zapoznanie uczniów z historią i symbolami narodowymi Czech.
· Przygotowanie materiałów dotyczących atrakcji turystycznych Kotliny Kłodzkiej do gazetki szkolnej i wystawy prac plastycznych oraz pamiątek.
· Nabywanie umiejętności dbania o swoje zdrowie i higienę ciała.
· Partnerskie stosunki między nauczycielem i uczniem.
Ocenianie: ocena słowna
Formy i metody pracy:
- zbiorowa, indywidualna , w parach,
- spacery połączone z obserwacją,
- wycieczki w określonym celu,
- zajęcia inspirowane przez nauczyciela,
- zabawy i zajęcia podejmowane z własnej inicjatywy dzieci,
- wiersze,
- opowiadania,
- rozmowy,
- objaśnienia,
- gry dydaktyczne,
- obserwacja,
- pokaz,
- filmy przyrodnicze,
- ekspozycja okazów przyrodniczych,
- programy komputerowe,
- gromadzenie ciekawych eksponatów,
- wykonywanie prac plastyczno-technicznych – ekspozycja prac,
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
- podręczniki ;
- wycinki prasowe;
- książki popularnonaukowe;
- atlasy, albumy, plansze ,przewodniki, mapy;
- waluta krajów Europy;
- telefony, filmy video, środki multimedialne;
- słowniki, encyklopedie;
Zakładane efektyuczniowie:
- potrafią samodzielnie napisać i wysłać list, pocztówkę;
- potrafią posługiwać się pieniędzmi oraz korzystać z telefonu;
- potrafią odpowiednio zachować się w różnych sytuacjach;
- potrafią korzystać z dostępnych źródeł informacji;
- dostrzegają różnice w ukształtowaniu terenu ( niziny , wyżyny, góry);
- zna symbole narodowe Czech;
- działają aktywnie na rzecz ochrony przyrody;
- działają w zespole;
- wypoczywają aktywnie.
Program przeznaczony jest dla uczniów kl. II oraz III i będzie wdrażany w drugim semestrze roku szkolnego 2005/2006.
Jego realizacja będzie przebiegała w trzech etapach:
I ETAP -PRZYGOTOWANIA DO WYJAZDU
· Wyodrębnianie podstawowych części , z jakich składa się list.
· Zbiorowe redagowanie listu i pozdrowień do wybranej osoby; adresowanie listów.
· Wycieczka na pocztę.
· Oglądanie starych i nowych modeli telefonów.
· Prowadzenie rozmów telefonicznych o różnym charakterze- drama.
· Nauka korzystania z telefonu na kartę.
· Ćwiczenia w zamianie groszy na złotówki i odwrotnie.
· Zabawa dydaktyczna „sklep”.
· Zakupy w sklepiku szkolnym.
· Zapoznanie z waluta innych krajów.
· Wyjazd do teatru , kina, na plan filmowy , cotygodniowe wyjazdy na basen.
· Spacery po najbliższej okolicy.
· Spożywanie posiłków w stołówce.
· Spotkanie z przedstawicielami służby zdrowia.
· Tworzenie harmonogramu „zielonej szkoły”
· Praca z mapą Polski i Europy.
· Wyszukiwanie informacji dotyczących regionu Kotliny Kłodzkiej w różnych źródłach.
· Przeprowadzenie wywiadu z organizatorem „zielonej szkoły”.
· Oglądanie filmu przyrodniczego pt. „Na górskim szlaku”.
II ETAP- POBYT W KOTLINIE KŁODZKIEJ
· Obserwacja zmieniających się krajobrazów
· Ogłoszenie konkursu „Podróżnik z klasą”
· Wspólne śpiewanie piosenek.
· Zakwaterowanie i zapoznanie z regulaminem ośrodka i „zielonej szkoły”
· Zapowiedź konkursów trwających przez okres pobytu w Kotlinie Kłodzkiej:
-„Uważny obserwator”
-„Najlepszy kolega”
-„Punktualny turysta”
-Pokój na medal”
· Spacer po Szczytnej, wejście na taras widokowy .
· Prowadzenie rozmów telefonicznych wysyłanie listów i pocztówek.
· Wycieczka do Parku Narodowego Gór Stołowych.
· Wspinaczka szlakiem turystycznym na Szczelinie.
· Zwiedzanie Muzeum Regionalnego w Kłodzku.
· Tworzenie albumu roślin i zwierząt występujących w Górach Stołowych.
· Wykonanie pracy plastycznej „Góry w oczach dziecka”
· Zwiedzanie parku zdrojowego i pijalni wód mineralnych.
· Zabawy ruchowe w parku wodnym.
· Dyskoteka , gry i zabawy sportowe.
· Przekraczanie granicy polsko-czeskiej.
· Poznanie krótkiej historii i symboli narodowych Czech.
· Zwiedzanie Skalnego Miasta.
· Nauka tańca czeskiego- polki.
· Praca z globusem i mapą Europy.
· Słuchanie muzyki kompozytorów czeskich.
· Przedstawienie sceny przestrzennej „Europa widziana ze szczytu góry”.
· Gromadzenie informacji o ciekawych miejscach i sławnych ludziach.
· Kupowanie pamiątek.
· Konkurs ekologiczny.
· Rozstrzygnięcie konkursów ogłoszonych od początku trwania „zielonej szkoły”.
· Pisanie kilkuzdaniowej wypowiedzi o najciekawszym wydarzeniu z pobytu na „zielonej szkole”.
· .Porządkowanie pokoi.
· Przygotowanie do podróży.
III ETAP- NASZE WSPOMNIENIA Z POBYTU W KOTLINIE KŁODZKIEJ
· Ustne redagowanie sprawozdania.
· Opowiadanie legend i ciekawych przygód.
· Dokonanie rozliczenia z wydatków .
· Wykonanie pracy plastycznej pt. „Najpiękniejsze miejsca w Kotlinie Kłodzkiej”.
· Lepienie z masy solnej: „Bohaterowie legend”.
· Prezentacja pamiątek oraz prac powstałych na „zielonej szkole” i po powrocie.
· Wydanie specjalne gazetki „Szkolne wieści” poświęconej reklamie Kotliny Kłodzkiej.
· Prezentacja rodzicom filmu powstałego w czasie pobytu w Górach Stołowych .
Pobyt na „zielonej szkole” to nie tylko przygody i przyjemności, ale przede wszystkim nauka poza ławką szkolną. Można o niej powiedzieć, że jest bezpośrednia, naturalna, radosna, zintegrowana, oparta na działaniu, twórczym myśleniu, przeżywaniu. Odbywa się w miłej atmosferze jej uczestników, co czyni ją spontaniczną, przyjemną, żywą, samodzielną, interesującą, łatwiejszą i wcale nie mniej efektywną od nauki szkolnej. Zajęcia pozaszkolne w kontakcie z przyrodą, znajomość praw przyrody, świadomość zagrożeń dla środowiska dają szanse na kształcenie właściwych postaw dzieci wobec przyrody, określonych wartości i postaw zdrowotnych.
EWALUACJA PROGRAMU
Dziecko nie może odczuwać lęku przed niepowodzeniem czy złą oceną. Wszyscy uczymy się na błędach. Uczeń również ma do tego prawo, ale niepowodzenie nie powinno zaprzepaszczać inicjatywy w podejmowaniu dalszych prób. Program zakłada osiąganie przez ucznia umiejętności twórczego wykorzystywania zdobytej wiedzy i kładzie nacisk na jakościową stronę wykonania zadań. „Ocena” powinna być elementem wzmacniającym pozytywnie, ukazując dziecku jego możliwości, ale i braki.
Jeśli wyrobi się w nim pozytywne myślenie o procesie uczenia się i wiarę we własne możliwości, wpłynie to na jakość włożonego wysiłku i efektywność uczenia. Zakładam zindywidualizowanie procesu nauczania i zajęć. Każdy uczeń będzie miał jednakowe szanse osiągnięcia sukcesu, w każdym uczniu należy znaleźć to „coś”, co odpowiednio stymulowane będzie go dowartościowywało, mobilizowało i umożliwiało harmonijny rozwój.
Ewaluacja będzie prowadzona na bieżąco i podlegać jej będzie:
- atrakcyjność programu dla uczniów,
- praktyczność i użyteczność (Czy wyposaża ucznia w wiadomości i umiejętności, które można stosować w życiu? ),
- skuteczność stosowanych metod,
Narzędziami do zbierania informacji będą:
Ø wywiady – zbieranie opinii uczniów i rodziców o metodach pracy w trakcie realizacji programu i po jego zakończeniu,
Ø obserwacje spontaniczne i zamierzone,
Ø testy, sprawdziany osiągnięć i umiejętności uczniów,
Ø udział w konkursach wiedzowych,
Ø formy plastyczno-techniczne.
Opracowały:
mgr Barbara Świderek
mgr Elzbieta Michalak